Jak wyglądają metody pracy z dziećmi w nowoczesnym przedszkolu?

Świat się zmienia, a wraz z nim zmieniają się metody, z których korzystamy. Również proces edukacji jest zupełnie odmienny niż przed laty. W dzisiejszych czasach, w dobie zalewu różnego rodzaju informacji niezbędne jest określenie priorytetów. Dotyczy to szczególnie najmłodszych. Przedszkolaki nie są w stanie się określić – interesuje je cały(m) świat(em). Rolą nauczycieli w przedszkolu jest pomóc im poznawać ten świat najszerzej jak się da. Podstawą współczesnego przedszkola powinna być interdyscyplinarność. Taka szkoła pozwala dziecku dowiedzieć się jak najwięcej i samodzielnie wybierać co je interesuje.

Przedszkole – jakie metody wychowawcze w nim panują

Niezależnie od miasta(o) czy dzielnicy(ę), w której mieści się przedszkole, metody wychowawcze są przeważnie podobne. Nieważne czy to Ursynów czy Wawer – przedszkole zawsze musi kłaść nacisk na ogólny rozwój dziecka. Istotne jest wskazywanie dziecku zasad odpowiedniego zachowania. Należy obserwować zachowanie dziecka i informować je o oczekiwaniach. Wzmacnianie tego typu pozytywnych zachowań polega na kreowaniu dobrych skojarzeń w umyśle dziecka. Wychowawca powinien zwracać uwagę na dobre(y) samopoczucie dziecka. Wykluczone jest krzyczenie czy karanie. Należy wyjaśniać pewne kwestie spokojnym głosem. Stała budowa przyjacielskiej relacji powoduje, że przedszkolak po jakimś czasie przyjmuje zasady i wchłania jako własne. Oprócz tego istotną kwestią jest rozmawianie z dziećmi o emocjach. Nieskrępowane mówienie o tym co się czuje uczy dziecko empatiii(ę) i większe(go) zrozumienia(e) drugiego człowieka.

Jakie metody wykorzystuje się pracując z dziećmi?

Co jasne każde przedszkole posługuje się swoje(imi) metody(ami) pracy z najmłodszymi. Wiele z nich stawia na specjalizację. Jest to metoda, gdzie do wiodącej dziedziny dopasowuje się tematykę ogólną. Występuje kilka powszechnie używanych metod, które cechują się skutecznością. Warto je poznać:

  • metoda bloków tematycznych – określa się główny blok tematyczny, wokół którego skupiają się wszelkie aktywności w danym okresie. Tematykę bloków wskazuje się na podstawie zainteresowań dzieci, rodziców i nauczycieli. Zazwyczaj opiera się ona na aktualnych wydarzeniach czy porach roku.
  • metoda kącików tematycznych – opiera się na podziale sali na kilka partii o różnej tematyce. Dziecko ma swobodę decyzji, w którym kąciku chce pracować. Tego rodzaju metoda uskutecznia realizację planu nauczania w mniejszych grupach. Dzięki temu wychowawcy mogą poświęcić więcej czasu na pracy(ę) indywidualną z najmłodszymi. Małe grupy zachęcają także dzieci do nawiązywania relacji z rówieśnikami.
  • metoda projektów badawczych – naciska na wartości poznawczej danych ćwiczeń. Dzięki pracę samodzielną lub grupową dzieci dążą do znaleźć(enia) odpowiedź(i) na postawione przed nimi pytania dotyczące wybranego zagadnienia. Poza rozszerzaniem wiedzy, metoda naucza dzieci inicjatywy i zaangażowania
  • metoda portfolio – poprzez zbieranie(u) prac, dokumentów i zdjęć podczas uczęszczania do przedszkola(u) można odtworzyć postępy jakie dziecko zanotowało przez ten okres. Jest to pewnego rodzaju archiwum stanowiące opowieść(ią) o postępach malucha. Zarówno opiekun, jak również dziecko mogą w ten sposób prześledzić rozwój i poddać refleksji czas spędzony w przedszkolu. 

Typowy dzień w nowoczesnym przedszkolu

Dzieci dosyć szybko ulegają rozkojarzeniu. W związku z tym istotna jest dynamika i stałe pobudzanie zainteresowania. Jak wobec tego wygląda typowy dzień w przedszkolu? Najpierw zabawa w kręgu – dzieci oraz opiekun gromadzą się w kręgu i następuje przedstawienie do tematu dnia. Następnie pora na zajęcia wiodące – mogą one być związane z rozwijaniem zdolności językowej(ych), matematycznej(ych), jak również z muzyką czy plastyką. Potem czas na jakże ważne w przypadku młodych ludzi zajęcia okołosportowe. Niezależnie od pogody odbywają się one na zewnątrz. Potem, po harcach należy coś zjeść i można wracać do zajęć w kącikach tematycznych. Jak widać dzieci otrzymują wystarczająco sporo bodźców, które pozytywnie wpływają na ich rozwój.